Generalforsamling 2024

1. Valg af dirigent
    Helle Jakobsen, Silkeborg Classic Concerts, blev valgt

2. Formandens beretning ved Aksel Nielsen
    Foreligger som et særskilt dokument.

3. Årsregnskab ved kasserer Sus Beckedorf
    Der er blevet udbetalt 123.600 kr. til Koda. Næste gang vil det blive 139.000 kr.

4. Indkomne forslag:
    Der var ingen forslag

5. Valg af bestyrelsesmedlemmer:
    Bo Gunge blev genvalgt
    Niels Jørn Krogh blev genvalgt
    Mogens Frandsen modtog ikke genvalg. Helle Jakobsen blev valgt i stedet.
    Valg af suppleant: Jørgen Lundby blev genvalgt
    Valg af revisor: Claus Kejser blev genvalgt
    Valg af revisorsuppleant: Lise Schmedes blev genvalgt

6. Fastsættelse af kontingent: Foreslås hævet fra 350kr til 400kr
    Det blev vedtaget.

7. DM 50 års jubilæumskoncert: orientering
    Jubilæet fejres i form af “Musikforeningernes dag” med koncert, reception og fagligt netværksmøde søndag den 6. oktober fra 14.00 i Musikhuset København. Der indledes med en paneldebat, hvor Aksel deltager. Maria Frejs rapport om musikforeningerne bliver et udgangspunkt. Den kan hentes fra Art Music Denmarks hjemmeside, men det blev foreslået at der printes nogle eksemplarer, der fremlægges på dagen.
    Send gerne en mail til Aksel om emner, I gerne vil have drøftet.
    jubilæumskoncert kl. 16 med Novo Kvartetten. Den bliver desværre ikke optaget af DR, men vi håber på omtale på P2. Magasinet ”Klassisk” gøres også opmærksomme på dagen.

8. Eventuelt
    Efter reglerne aflønnes musikere som B-indkomst med opgivelse af cpr-nr.
    Stefan Rossel orienterede om et koncertprojekt for mennesker på flugt 80 år efter Gunnar Berg spillede i flygtningelejre. Pianist Ramez Mhaanna skal spille. Udgifter finansieres af fonde. Indtægter går til Røde Kors. Interesserede foreninger skal kun stå for billetsalg.

9. De tilstedeværende foreninger orienterer om deres situation
    En del foreninger har svært ved at fastholde deres medlemmer. Silkeborg Classic Concerts bruger et dansk billetsalgsfirma Your ticket, hvor man kan have sin medlemsfortegnelse. Her kan man vælge et løbende medlemskab, så kontingentet bliver fornyet hvert år indtil det bliver opsagt. Der er kun ganske få, der falder fra. Tværtimod er medlemstallet stærkt stigende. Medlemmer har en måneds forspring til billetbestilling.
    NemTilmeld er et tilsvarende firma.
    Aksel orienterede om K7. Hvis en koncert placeres i uge 37, vil foreningen kunne tilbyde gratis adgang til unge mellem 18 og 27 år og alligevel få økonomisk kompensation. Det kræver blot en tilmelding til K7. I Randers benyttede 90 personer sig af det.
    Sus: Selv om store ensembler som CoCo tilbyder særpriser, er det alligevel meget dyrt for os. CoCo burde have status som basisensemble.